Laatujohtamista, poikkeamaraportointia, IPR-strategioita – ja mitä näitä nyt on. Nämä termit ja muut Ceriffin asiantuntijaosa-alueet ovat vielä kesänkin jälkeen osittain hepreaa tulevalle markkinoinnin asiantuntijalle, mutta paljon on kesän aikana jäänyt käteenkin.
Kun minulta kesän aikana kysyttiin, missä olen töissä, vastaukseni herätti aina ymmärtämättömiä ilmeitä. ”Sellainen liikkeenjohdon konsultointia tekevä yritys” ei monelle ystävälleni kertonut juuri mitään, eikä sinänsä ihme, sillä en itsekkään aluksi ollut täysin varma, mihin yritykseen olin töihin menossa. Vaikka kauppatieteitä opiskelleena monet yritysmaailman asiat ovat edes jotenkin tulleet tutuiksi, niin IPR-strategiat, CE-merkinnät, laatujärjestelmät ja näihin liittyvät asiat olivat varsin vieraita minulle markkinointia pääaineena opiskelleena. En kuitenkaan pelännyt ottaa uusia haasteita vastaan, sillä päätehtäviini kuului minulle tuttu ja turvallinen markkinointi.
Hyppy osittain tuntemattomaan ja uutta oppimaan
Tämä kesä näiden töiden parissa opetti minulle paljon. Mikään ei tullut valmiiksi annettuna, vaan jouduin tai paremmin sanottuna pääsin itse toteuttamaan, etsimään tietoa sekä oppimaan uusia asioita käytännön tasolla markkinoinnista ja muista Ceriffin asiantuntijaosa-alueisiin liittyvistä asioista. Tietenkin tukea olen silloin saanut, kun sitä olen tarvinnut, mutta on ollut hienoa kokea, että osaamiseeni on luotettu ja tekemisiäni arvostettu.
Tullessani kesätöihin Ceriffillä oli verkkosivu-uudistus meneillään ja brändi-ilmettä haluttiin uudistaa. Hyppäsin innoissani työsaappaisiini ja lähdin tekemään asioita brändi-ilmeen uudistamiseksi. Mikään ei tietenkään syntynyt yhdessä yössä, sillä minun piti ensin päästä sisälle Ceriffi-maailmaan – oppia tuntemaan mikä on Ceriffi ja keitä ceriffiläiset ovat (Ovat muuten rentoja tyyppejä!). Kirkastimme kesän aikana myös Ceriffin arvoja ja loimme uutta viestinnän tyyliä. Lisäksi pääsin perehtymään digimarkkinoinnin saloihin käytännön tasolla ja laitoinkin muutamat kampanjat pyörimään.
Markkinointijuttujen lisäksi olen ollut mukana muutamissa asiakasprojekteissa, tehnyt taustaselvityksiä, luonut asiakastyytyväisyyskyselyjä sekä muuta materiaalia asiakkaille. Asiakasprojekteissa mukana oleminen osoitti minulle Ceriffin vahvan asiantuntijuuden (en aina edes ymmärtänyt, mistä puhuttiin, mutta ceriffiläisille asiat näyttivät olevan peruskauraa) – ja sitä asiantuntijuutta yritykset todella tarvitsevat. Tiedän ainakin itse kenen puoleen kääntyä, jos joskus tulevaisuudessa tarvitsisin apua esim. laatujärjestelmiin, IPR-strategioihin tai CE-merkintöihin liittyen!
Ceriffi Check® tuli myös tutuksi kesän aikana. Jos et vielä tiennyt, niin se on sovellus yrityksen laadunhallintaan ja toimintojen tehostamiseen. Checkiin tuli perehdyttyä hiukan enemmän ja sovelluksen taustalla oleva ajatus toimintojen tehostamisesta tulisikin mielestäni jokaisen yrityksen ottaa huomioon, sillä tehostamalla toimintoja ja parantamalla niiden laatua voidaan päästä parempiin liiketoiminnan tuloksiin sekä parempaan työtyytyväisyyteen. Olennaisia asioita menestyksen kannalta, eikö?
Itselläni oli alussa luulo, että Check® on vain tietyntyyppisille teollisuuden yrityksille, mutta todellisuudessa se soveltuu lähes alalle kuin alalle sen muokattavien mittareiden ansiosta. Kirjoittaessani opasta Ceriffi Checkistä perehdyin hiukan enemmän sen taustalla olevaan filosofiaan, nimittäin Leaniin, Six Sigmaan sekä 5s:ään. Lean on johtamisfilosofia ja toimintatapa, jonka perusajatuksena on turhuuksien ja tuottamattomuuden poistaminen toiminnoista ja prosesseista, jotta saavutettaisiin suurempaa tehokkuutta. Yksinkertaisuudessaan ideana on siis tehdä oikeita asioita, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikea määrä ja vielä oikean laatuisena. Six Sigma keskittyy suorituskyvyn parantamiseen ja prosessin vaihteluun ja siksi ne kulkevat Leanin kanssa hyvin käsi kädessä. 5s puolestaan on työympäristön (työpaikan) organisointimenetelmä, jolla pyritään takaamaan mm. tavaroiden helppo löydettävyys ja käytettävyys. Eikö kuulostakin siltä, että Ceriffi Check® voisi sopia sinunkin yritykseesi toimintojen tehostamiseksi – olit sitten millä alalla tahansa? (Voit myös ladata oppaan tästä, jos kiinnostuit enemmän.)
Summa summarum
Sanonta kuuluu, että työ tekijäänsä opettaa – ja niinhän siinä kävi. Kaikkea en todellakaan osannut, mutta monta uutta asiaa opin kesän aikana niin Ceriffin liiketoimintaan kuin markkinointiinkin liittyen. Opintoni jatkuvat nyt syksyllä, mutta en jättäydy Ceriffin kelkasta kokonaan pois vaan jatkan hieman pienemmillä työtuntimäärillä. Kesätyöt Ceriffillä oli hyvä ja opettavainen kokemus. Toimistolla päivät menivät nopeasti töitä tehden sekä aina välillä maailmaa parantaen ja nauraen. Kiitos ceriffiläiset!
Laadukasta ja tehokasta syksyä!
Vilma